Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Megastožáry jsou už dávno tu. Nebojte se, prosím. (reakce na článek)

22. 06. 2017 7:45:00
Musím reagovat na článek Megastožáry přicházejí. České panorama doplní 70metrová monstra, který mě zde na iDNESu maličko nadzvedl.

Původní článek k přečtení zde.

Jsem rád, že se poslední dobou začíná o „přenosovce“ psát, protože naši republiku čeká velká obnova sítí, a tak jako jsme si všichni museli zvyknout, že z Prahy do Brna se jezdí osmdesátkou (když to dobře jede), tak se budeme muset všichni připravit i na to, že v příštích 20-30 letech, když úředníci dají, budeme rekonstruovat a modernizovat většinu vedení. Protože ruku na srdce, přenosová soustava pomalu dosahuje konce své životnosti, ale o tom zas jindy...

Způsob interpretace některých faktů je však ve většině článků velmi zavádějící a tendenční. Hned na začátku článku vždy víte, kdo v něm bude padouchem a kdo hrdinou. A při takovéto interpretaci se čím dál tím hůře prosazuje elektrifikace 2.0, jak jsem si dovolil nadcházející epochu energetiky v ČR interně nazvat.

Teď k samotnému článku:

Je sice senzační říci, že příjezd do Prahy bude lemován stožáry vysokými až 75 m a 2x vyššími než je obvyklé vedení, je to však opět snaha o senzaci, která bude většinou lidí vnímána spíše negativně. Proboha jak to bude vypadat, že?

Tento typ sdruženého vedení 2x400/2x110 kV bude mít, pokud je mi známo, základní (a tedy i nejběžnější) výšku nosného stožáru cca 56 m, přičemž nejběžnější dvojité vedení 2x400 kV má základní výšku nosného stožáru cca 46 m. Takže bude o cca 20% vyšší a ne 2x vyšší, pane redaktore.

Jak se dále píše: „jsou to rozhledny a v krajině to není nic krásného“, tak tím opět sklouzáváme k přehnanému předčasnému negování daného záměru. Protože právě kvůli ochraně krajiny (v zahraničí) a snazšímu vypořádání s vlastníky (u nás v ČR) se toto technicky méně pohodlné řešení volí. Však na snímcích níže se můžete sami přesvědčit, zda je opravdu vizuálně tak hrozné sdružené vedení 2x400/2x110 kV oproti dvěma souběžným vedením 2x400 kV a 2x110 kV.

Článek už pak jen graduje zpackanou grafikou, kde nesedí snad skoro žádný údaj, střídavá elektřina nemá na obrázku ani potřebné 3 fáze a v dalších odstavcích lítají miliony a miliardy takovým způsobem, že si nejsem jist, jestli půjde vůbec o nejlevější anebo naopak nejdražší vedení v Evropě.

Výčet lokalit, kde by tato „hrůza a tunel Blanka mezi stožáry“, jak bylo vylíčeno, mohl nastat, nebere konce a na čtenáře padá deprese. Jedinou útěchou snad zbývá, že líný Němec dle autora nestaví, protože se mu stožáry nelíbí, a tak si dá raději klobásu a nechá téct elektřinu přes nás. Zatímco my se hrdinně připravujeme na to, že postavíme 7 km vedení na jihu Prahy a tím zachráníme celou situaci.

Závěrem z mé strany už jen fakta v bodech:

  • Sdružená vedení v ČR už dávno stojí. V rámci přenosové soustavy už od roku 1986 máme před Chodovem čtyřnásobné vedení 3x400/1x220 kV. Stožáry zde dosahují výšky až 62 m, nikomu to nevadí a vypadá to normálně.
  • Společnost 50Hertz (provozovatel přenosové soustavy na severovýchodě SRN operující na ploše 30% Německa s plochou o něco málo větší než je území ČR) jen za rok 2016 uvedla do provozu 33 km nového vedení, dalších 129 km se na konci roku nacházelo ve fázi výstavby a 629 km připravených projektů nového vedení se nachází v povolovacím procesu. Za to v ČR jsme téhož roku postavili pěkně kulatých 0 km nových vedení a to u nás už od roku 2013 nedostala výstavba jediného nového vedení přenosové soustavy ani územní rozhodnutí.
  • Navíc sdružená vedení nejsou v Německu vůbec žádné novum, ba právě naopak. O možnostech využití sdružování vedení bychom se tam mohli jezdit učit. Níže jen jako ukázku z posledních let přikládám foto výstavby sdruženého vedení Südwest Kuppelleitung 4x380/2x110 kV, tzn. dokonce šestinásobné vedení (na foto osazeno zatím jen 4 systémy), se základní výškou stožáru 68 m a dosahující až 90 m s hmotností jednotlivých konstrukcí až 260 t (vlevo). Uprostřed je foto stejného vedení v úseku, kde překonává vzrostlý les Thüringer Wald za využití extrémních výšek stožárů bez kácení – tzv. Thüringer Strombrücke. Vpravo je zas foto sdruženého vedení procházející přes chráněné území Oberpfälzer Wald.
Autor: Jakub Smejkal | čtvrtek 22.6.2017 7:45 | karma článku: 26.06 | přečteno: 893x

Další články blogera

Jakub Smejkal

Impotence stavebního zákona

Recenze bestselleru letošního léta - Novely stavebního zákona s podtitulem „Co Čech, to stavebník“ od Káji Šlechtové. Autorka jásá na Facebooku, chataři a kutilové tleskají, české stavebnictví tiše zvrací... Tak ať mu nezaskočí!

3.8.2017 v 8:00 | Karma článku: 26.11 | Přečteno: 1005 | Diskuse

Jakub Smejkal

Elektrifikace 2.0 před námi? Elektromobily přijíždějí...

Z komínů v Podkrušnohoří se stále ještě kouří, jaderné elektrárny ale dožívají, na polích už dávno nepěstujeme jídlo ale jen plodiny na podpal anebo tam rovnou stavíme solární panely. Má smysl obnovovat elektrizační soustavu?

29.6.2017 v 7:45 | Karma článku: 22.16 | Přečteno: 589 | Diskuse

Jakub Smejkal

Hodil by se jeden až dva blackouty ročně (glosa)

V dnešní době má již málokdo spojenou elektrizační soustavu "hyzdící" krajinu s tím, že si každý může doma kdykoliv rozsvítit, kdykoliv spustit jakýkoliv elektrický spotřebič bez omezení a předchozího plánování a dodávka el...

18.6.2017 v 19:38 | Karma článku: 21.49 | Přečteno: 590 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Štěpán Štrébl

České čekání na jednorožce

Uber, Spotify, Delivery Hero nebo Xiaomi jsou symboly úspěchu. Kdy začnou vznikat i v Česku? Nikdy. Je mi líto, že vám to říkám takhle narovinu, ale prostě se s tím smiřte. Andrej Babiš naši životní úroveň hodlá zakonzervovat.

25.9.2017 v 13:25 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Zdeněk Trinkewitz

Naše vládnoucí banda vede Česko do pekla řeckého bankrotu

Vládnoucí Sobotkova koalice „Bratrstva kočičí pracky“ v posledních křečích předvolebního boje jde řeckou cestou a rozhazuje peníze z prošustrované státní kasy.

23.9.2017 v 13:47 | Karma článku: 29.49 | Přečteno: 1410 | Diskuse

Jan Lunga

Mzdy v EU – jak je možné manipulovat s lidských myšlením v otázkách mezd

Je až k pláči, jak jsou lidé dopleteni v tom, jak se jim žije a jak se žije jinde a to na základě ukazatele průměrných příjmů.

22.9.2017 v 22:54 | Karma článku: 31.30 | Přečteno: 4866 | Diskuse

Jan Ferenc

Mzda a výdělek řidičů

Mzdy řidičů mezinárodní kamionové dopravy jsou oblíbeným debatním tématem. Trvá to něco přes dva roky, od doby, kdy některé západoevropské země s Francií v čele začaly kušnit, že čeští řidiči vydělávají málo.

22.9.2017 v 21:03 | Karma článku: 21.85 | Přečteno: 826 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Zelení: Prý přijdou apokalyptické davy nezaměstnaných

Taky patříte k těm, kdo na poslední chvíli žhaví mozkové závity a ne a ne se rozhodnout, které straně to tam zhruba za měsíc hodit? Možná jste se tak jako řada jiných rozhodli, že s velkými stranami už nechce mít nic společného.

22.9.2017 v 8:00 | Karma článku: 44.84 | Přečteno: 7984 | Diskuse
Počet článků 4 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 769

Muž mnoha zájmů a snad i talentů? Bývalý vrcholový sportovec a mistr světa v silových sportech, dnešní projektant, energetik a vizionář. Konzervativec, který nesnáší hloupost a miluje přírodu.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.